fredag 14 november 2014

Avslut på en novembervecka i klass 1C

Vi har uppmärksammat barnboksveckan genom att låta barnen ta med sin bästa bok och skrivit en bokrecension om den. Vi har även läst och tittat i varandras böcker och gett varandra boktips.
Vi läste färdigt Noels LasseMajabok " biografmysteriet" och hade fredagsmys med ljus.

Trevlig helg!




Finns det en trafikfarlig situation på min skolväg?

Vi har arbetat med trafik och vad man kan tänka på när man är ute och går i trafiken. Vi har tittat på lite olika skyltar och pratat om deras betydelse i trafiken.

Tänkare i 1C:
"Om man är ute i mörkret måste man ha reflex, annars syns man inte"
" om man ska gå över en gata där det kör massor med bilar som åker jättefort är det farligt"
"Man ska gå över på övergångsstället om det finns"


































Redovisning av arbetet med Svenska djur.

Under några veckor har vi arbetat med Svenska djur i våra skogar. De har arbetat i grupper utifrån det djur de valt och gjort egna böcker som dokumenterade arbetet. I måndags fick de redovisa för varandra om det djuret de valt. Det skedde genom charader, läste och berättade om djuret, ställde frågor till klassen och så visade vi en kort filmsnutt om deras djur.

Nathalii, Nira, Emma och Lisa arbetade med ekorren.

Casper, Harry, Viktor och Alwin skrev om björnen.


Albin,Olle och Emil tog reda på mer om ugglan.

Savannah, Delina och Anna-Sofia arbetade med haren.


Wilma och Julia tog reda på hur det var att vara grävling.

Benjamin, Noel, Alexander  berättade om räven. Sigge tillhör denna grupp men var sjuk vid tillfället.


Först fick de "bikupa" och bestämma hur de skulle lägga upp redovisningen.


Träna på att läsa det som de skrivit.


Bestämma vem som skulle säga vad...



Björnarna visade charader när en Björn åt ett annat djur.


Och läste ur sin bok.


Hararna visade hur haren rör sig och hur den äter.

Och läste om haren.

Rävarna spelade teater om hur räven jagar sin mat.


Ställer frågor till klassen.


Ekorrarna berättar om ekorren.


Och ställer frågor.


Grävlingarna läser ur sin bok.


Och det gör även ugglorna.
De har fått träna på att ge feel-back åt varandra. Vad var bra och vad kan de tänka på till nästa gång.